loading...
لوازم آرایش| زیباییی پوست و مو| ادکلن و عطر
بیوتی بازدید : 45 شنبه 14 فروردین 1400 نظرات (0)
خواص گوجه فرنگی برای پوست
خواص گوجه فرنگی برای پوست

اینترنت پر از محصولات طبیعی مراقبت از پوست است. برخی از مردم ادعا می کنند که گوجه فرنگی می تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای مشکلات مختلف پوستی استفاده شود. اما آیا باید گوجه فرنگی را روی پوست خود بمالید؟ گذشته از همه اینها، گوجه فرنگی سالم است. آنها حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین C هستند که ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. آنها همچنین یک منبع غذایی برای پتاسیم، ویتامین A، ویتامین B و منیزیم هستند. اما شواهد علمی کمی برای اثبات این ادعا وجود دارد که شما می توانید این مزایا یا مزایای دیگری را از استفاده از گوجه فرنگی روی پوست خود دریافت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خواص گوجه فرنگی برای پوست با مارس نیوز همراه باشید.

 

خواص گوجه فرنگی برای پوست

برخی از افراد ادعا می كنند كه گوجه فرنگی می تواند مزایایی را برای نگرانی های مختلف پوستی ایجاد كند، مانند ناهموار بودن سطح پوست یا علائم پیری. در اینجا چند مزیت احتمالی استفاده از گوجه فرنگی در برنامه مراقبت از پوست شما آورده شده است.

1. ممکن است به محافظت در برابر سرطان پوست کمک کند

قرار گرفتن در معرض آفتاب یک عامل خطر برای سرطان های پوستی غیر ملانوم است که شامل سرطان سلول بازال و کارسینوم سلول سنگفرشی است. گوجه فرنگی حاوی لیکوپن، یک کاروتنوئید است که در انواع مختلف میوه ها وجود دارد. این ترکیب که به طور طبیعی وجود دارد به گوجه فرنگی رنگ قرمز می بخشد.

به گفته محققان، لیکوپن همچنین دارای یک اثر ضد سرطانی قدرتمند است، اگرچه مطالعات پیرامون لیکوپن رژیم غذایی انجام شده است.

شواهد کمی برای اثبات اثرات ضد سرطانی ناشی از استفاده موضعی وجود ندارد.

در یک مطالعه حیوانی، موشهای سالم و بدون مو به مدت 35 هفته با نارنگی یا پودر گوجه فرنگی قرمز تغذیه شدند. آنها هفته ای سه بار در معرض نور UVB قرار گرفتند. گروه کنترل همان رژیم را خوردند، اما در معرض نور قرار نگرفتند.محققان دریافتند که موشهایی که از رژیم گوجه فرنگی تغذیه می کردند کمتر تومور داشتند. این نشان می دهد که گوجه فرنگی ممکن است از پیشرفت سرطان پوست در انسان نیز جلوگیری کند.

اما برای درک اینکه آیا اثرات ضد سرطانی در صورت استفاده موضعی لیکوپن در انسان وجود دارد، تحقیقات بیشتری لازم است.

2. ممکن است خطر آفتاب سوختگی را کاهش دهد

گوجه فرنگی جایگزین ضد آفتاب نیست، اما لیکوپن موجود در میوه ممکن است دارای اثر محافظ عکس باشد. خوردن گوجه فرنگی ممکن است تا حدی از اریتم ناشی از نور ماوراء بنفش یا آفتاب سوختگی محافظت کند.

یک مطالعه از سال 2006 نشان داد که بعد از 10 تا 12 هفته از مصرف لیکوپن یا محصولات گوجه فرنگی غنی از لیکوپن، مردم کاهش حساسیت به اشعه ماوراء بنفش را نشان دادند. معلوم نیست که آیا می توانید از مزایای استفاده از گوجه فرنگی به صورت موضعی روی پوست خود، بهره مند شوید.

در حالی که گوجه فرنگی ممکن است خطر آسیب به خورشید را کاهش دهد، همیشه از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر برای محافظت در برابر آفتاب سوختگی و سرطان پوست استفاده کنید. گاهی کرم های ضد آفتاب “طبیعی” می توانند بیشتر از فایده آسیب برسانند.

3. ممکن است باعث ترمیم زخم شود

طبق اطلاعات مربوط به مواد مغذی وزارت کشاورزی ایالات متحده، 1 فنجان گوجه فرنگی حاوی حدود 30 گرم ویتامین C است.

ویتامین C معمولاً در محصولات مراقبت از پوست یافت می شود. ممکن است باعث رشد بافتهای پیوندی جدید شود، که همچنین ممکن است به ترمیم زخم ها و تسریع روند بهبود کمک کند.

آیا استفاده از آب گوجه فرنگی روی پوست شما همین مزایا را خواهد داشت؟ مشخص نیست. تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینید آیا بین استفاده از آب غذاهای غنی از ویتامین C به طور مستقیم بر روی پوست شما ارتباط وجود دارد یا خیر.

4. ممکن است التهاب پوست را تسکین دهد

چندین ترکیب موجود در گوجه فرنگی اثر ضد التهابی دارد و این می تواند خواص گوجه فرنگی برای پوست را تضمین کند. این ترکیبات عبارتند از :

  • یکوپن
  • بتاکاروتن
  • لوتئین
  • ویتامین E
  • ویتامین سی

هنگامی که به پوست زده می شود، این ترکیبات ممکن است به کاهش درد همراه با تحریکات پوستی یا آفتاب سوختگی کمک کنند. با این حال، هیچ تحقیقی بررسی نکرده است که آیا گوجه فرنگی هنگام استفاده موضعی روی پوست می تواند به التهاب کمک کند یا خیر.

5. ممکن است تولید کلاژن را تحریک کند

همانطور که قبلاً ذکر شد، گوجه فرنگی منبع عالی ویتامین C است. علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، ویتامین C می تواند به تحریک تولید کلاژن کمک کند.

به صورت موضعی استفاده شود، ویتامین C ممکن است به بهبود قابلیت ارتجاعی پوست کمک کند. که می تواند پوست شما را محکم تر کند. اما هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از گوجه فرنگی روی پوست می تواند این مزایا را به همراه داشته باشد.

6. ممکن است به از بین بردن سلولهای مرده پوست کمک کند

لایه برداری سلول های مرده پوست را از بین می برد. این ممکن است به بهبود سلامت و ظاهر پوست کمک کند. برخی ادعا می کنند آنزیم های موجود در گوجه فرنگی هنگام استفاده بر روی پوست می توانند فواید لایه برداری داشته باشند.

برای ایجاد اسکراب گوجه فرنگی، شکر و گوجه له شده را مخلوط کنید. سپس می توانید اسکراب را روی بدن خود بمالید، اما مراقب صورت خود باشید. بلورهای شکر خریداری شده در فروشگاه بسیار ناهموار هستند و می توانند آسیب هایی را بر روی پوست صورت ایجاد کنند، که نازک تر از پوست بقیه بدن است.

7. ممکن است خاصیت ضد پیری داشته باشد

ویتامین های گروه B برای سلامت پوست ضروری هستند. در گوجه فرنگی کمبود این ویتامین ها وجود ندارد. گوجه فرنگی دارای ویتامین های زیر است :

  • B-1
  • B-3
  • B-5
  • B-6
  • B-9

این ویتامین ها خاصیت ضد پیری دارند که ممکن است به کاهش لکه های پیری، خطوط ریز و چین و چروک کمک کند. ویتامین های گروه B نیز در ترمیم سلول نقش دارند. آنها ممکن است هایپرپیگمانتاسیون و آسیب های خورشید را کاهش دهند.

خوردن گوجه فرنگی می تواند بدن شما را در دریافت بیشتر این ویتامین ها که ممکن است برای پوست شما مفید باشد، کمک کند. هیچ مدرکی وجود ندارد که گوجه فرنگی استفاده موضعی می تواند همان مزایا را داشته باشد.

8. ممکن است به مبارزه با آسیب سلولی کمک کند

رادیکال های آزاد می توانند به سلول های پوست شما آسیب برسانند. این ممکن است خطر ابتلا به چین و چروک و علائم پیری را افزایش دهد.

گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند لیکوپن و ویتامین C است. مصرف گوجه فرنگی می تواند این آنتی اکسیدان ها را در بدن شما تأمین کند. که ممکن است به نوبه خود به مبارزه با رادیکالهای آزاد کمک کند.

همچنین ممکن است ماسک گوجه فرنگی استفاده کنید، اگرچه هیچ مدرکی وجود ندارد که استفاده موضعی از گوجه فرنگی از این مزایای آنتی اکسیدانی برای پوست شما برخوردار باشد.

9. ممکن است پوست را مرطوب کند

پوست خشک درمان نشده می تواند منجر به خارش، ترک و پوسته پوسته شدن شود. لوسیون ها و کرم های مختلف می توانند خشکی را درمان کنند. همراه با درمان های سنتی، برخی از مردم ادعا می کنند که می توانید برای کمک به تأمین رطوبت، آب گوجه فرنگی را نیز روی پوست خشک بمالید.

گوجه فرنگی منبع عالی پتاسیم است. طبق تحقیقات، کاهش سطح پتاسیم ممکن است به خشکی پوست در افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک، نوعی اگزما کمک کند.

با این حال، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد آب گوجه فرنگی می تواند به صورت موضعی استفاده شود و همان مزایای مرطوب کننده سنتی را فراهم کند.

عوارض جانبی استفاده از گوجه فرنگی بر روی پوست

گوجه فرنگی و آب گوجه فرنگی فواید زیادی برای سلامتی دارند. آنها ممکن است مزایایی برای پوست شما داشته باشند، اما این درمان برای همه مناسب نیست.

گوجه فرنگی به طور طبیعی اسیدی است. اگر به این اسیدهای طبیعی حساس هستید یا اگر به گوجه فرنگی حساسیت دارید، استفاده از میوه یا آب به پوست می تواند واکنش ایجاد کند. علائم واکنش پوستی عبارتند از :

  • بثورات
  • خارش
  • سرخی
  • تحریکات دیگر

قبل از استفاده از گوجه فرنگی یا آب گوجه فرنگی در قسمت وسیعی از بدن، مقدار کمی آب به یک تکه پوست بمالید. پوست خود را برای واکنش کنترل کنید.

اگر پوست شما نمی تواند ماهیت اسیدی گوجه فرنگی را تحمل کند، به جای آن گوجه فرنگی را بخورید یا بنوشید.

نحوه استفاده از گوجه فرنگی برای پوست

استفاده موضعی از گوجه فرنگی روی پوست هیچ فایده اثبات شده ای ندارد. ممکن است شما از خوردن گوجه فرنگی بهترین فواید را داشته باشید.

اما اگر شما علاقه مند به آزمایش یک برنامه موضعی هستید، روش های مختلفی وجود دارد که می توانید امتحان کنید.

1. استفاده مستقیم

پنبه را به 100 درصد آب گوجه فرنگی آغشته کنید، سپس آب گوجه فرنگی را روی پوست خود بمالید. محل را با آب گرم بشویید. همچنین می توانید یک گوجه فرنگی کامل را بصورت خمیر درآورید. خمیر را روی پوست خود بمالید. بعد از 20 دقیقه بشویید.

2. درمان نقطه ای

به جای استفاده از آب گوجه فرنگی روی قسمت وسیعی از بدن، می توانید از آن به عنوان درمان لکه ای استفاده کنید. فقط آب میوه را در مناطق مورد استفاده قرار دهید. این ممکن است شامل قسمت هایی از بدن شما با هایپرپیگمنتیشن یا خشکی باشد.

3. ماسک گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی را با بلغور جو دوسر یا ماست ترکیب کرده و ماسک ایجاد کنید. ماسک را روی صورت خود بزنید. بعد از 20 دقیقه با آب ولرم بشویید.

4. روش های دیگر

اگرچه برای بهره مندی از خواص گوجه فرنگی برای پوست لازم نیست گوجه فرنگی یا آب گوجه فرنگی را به پوست خود بزنید. همراه با روش های کاربرد بالا، خوردن گوجه فرنگی خام و نوشیدن آب گوجه فرنگی نیز ممکن است به سلامت پوست کمک کند. اگر آب میوه خریداری کردید، فقط اطمینان حاصل کنید که نمک و شکر به آن اضافه نشده است.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
معرفی و راهنمای خرید محصولات آرایشی زنانه و لوازم اصلاح مو زنانه و مردانه ریش تراش و سشوار، ادکلن و عطر های مردا نه و زنانه
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 312
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 20
  • بازدید امروز : 111
  • باردید دیروز : 76
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 232
  • بازدید ماه : 591
  • بازدید سال : 5,023
  • بازدید کلی : 21,946